Spö eller inte??

Asså, nu ska jag prata lite om spö eller inte.

Jag såg en jättebra menng på Ponnysanning.blogspot.com och den löd såhär:

Hästen är det ända djuret man får slå.

Idag när jag red runt tänkte jag faktiskt på det. Hur många som använder spö på ett dåligt sätt. Jag brukar alltid använda spö, men jag slår inte med det. Iallafall inte vad jag kommer ihåg.

Jag tycker faktiskt att man ska förbjuda med spö, då vissa använder det på fel sätt och klarar inte av att hanskas med det.



/Joanna




PS! Jag skrev någonting om min förra medryttarponny som bara stegrade när jagförsökte få ordentlig galopp.
Såhär va de flesta svaren:

"Galoppera snabbt runt på ridbanan med sporrar och spön. Vill hon sakta av slå till henne med ridspöt och sakta av efter att hon har börjat jobba"

Jag tkr det låter helt sjukt och skulle faktiskt aldrig göra så mot ett djur.


Kommentarer
Postat av: Myran

Håller med dig med det mesta men tycker inte att man ska förbjuda det. Det är ju till för en bra anledning; att korrigera och förtydliga för hästen. Sen finns det alltid idioter som inte kan använda saker och ting, men då borde vi kanske förbjuda sporrar, bett osv också... Står en smart sak i ett ridhus på strömsholm(?) "Där kunskapen slutar tar våldet vid" eller något liknande. Det brukar jag tänka på när jag blir frustrerad i min ridning =) Det är ett väldigt bra uttryck tycker jag ^^



Sorry för långt inlägg ;)

2011-07-20 @ 00:17:33
URL: http://trinnie.blogg.se/
Postat av: Joanna

Ja, man säger ju att sin häst är så bra på allt, men om man tar det natuligt utan starka bett, hjälptyglar, sporrar, spön och nosgrimmor. Hur beter sej hästen då?



Jag ska försöka ha sporrar så lite som det går samma med spö. Red helt utan idag och det gick hur bra som helst.

2011-07-22 @ 13:38:27
URL: http://hoppfocus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0