Dag 3- Lollo

Dag 3 - min största rädsla inom ridsport.

Min rädsla har väl egentligen inget med ridningen att göra. Ramlat av har jag gjort så många gånger, både ute & inne, i hinder och brevid så det är inget jag är rädd för - det är bara att sitta upp igen.

Utan min största rädsla är kolik. Kolik är något som jag är så otroligt rädd för ; att någon av hästarna i vårat stall ska få kolik, lägga sig ner och inte resa på sig igen.
Anledningen till varför jag känner en sånhär rädsla tror jag beror på att vi har förlorat så många hästar p.g.a just kolik. För ca. 1 och ett halvt år sen tog vi bort Monty, en häst som betydde otroligt mycket för mig, Monty var halt och hade problem med ryggen, det var alltid något problem med honom och det bästa för honom var att ta bort honom. Men då bestämde jag mig för att hitta en ny häst att ta hand om, det blev Callura Boy, Calle. Jag skötte Calle i några månader. Men några dagar in i April ringde Matilda till mig och berättade att Calle hade fått kolik och inte gick att rädda. Även han var borta.
Under det året fick flera andra hästar i vårt stall kolik.
Kolik kommer inte alltid , men det kan komma snabbt och det kan avra svårt att göra något.
-Det är det som gör mig rädd-


Kommentarer
Postat av: Anonym

Istället för att vara rädd för kolik, rekommenderar jag er att ni ska läsa på vad det handlar om och hur sjukdomen uppkommer, hur man förebygger och behandlar den. Det lovar jag ger mer än att gå runt och oroa sig. Eftersom att så många hästar i samma stall får det så är det oftast något med rutiner och foder som måste förbättras och framförallt KUNSKAP om hästen.

Lycka Till

2011-07-10 @ 21:14:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0