OTROLIGT

Var hos sjukgymnasten idag.

För er som inte vet varför så :

P.g.a min nacke och även rygg som jag har haft ont i i ca. 1 år, anledningen till att jag har såhär ont är för att jag har varit med om trauma (alltså när kroppen slår i t.ex marken och kroppen skadas)  på olika sätt ; fotboll i huvudet (<-- hjärnskakning) , x antal avramlingar och så den värsta avramlingen av alla.
Det var i höstas, min ridlärare råkade skrämma min häst (som är rädd för det mesta) när vi skrittade av och han flög rakt upp i luften. Jag med, men när han landade galopperade han iväg, jag däremot åkte ju rakt ner i marken. Slog i höften , det gjorde ont. Kände inte så mycket just då men när jag vaknade dagen efter kunde jag knappt röra på nacken. Tänkte att det skulle släppa så gick till skolan ändå men på eftermiddagen blev det värre och jag och mamma åkte in till akuten. En läkare knackade på alla kotor, ingen skada på de men jag hade sträckt alla muskler. Eftersom jag hade landat på höften hade sidan dragit åt ett annat håll, tänk whiplash-skada fast utan skadat skelett. Hade riktigt ont i några dagar, ont i vecka och sen försvann det. Fast sen det hände har jag varit stel i nacke och rygg och ibland vaknat med grov nackspärr. Har gått hos en naprapat då & då för smärtlindring. Har pratat med skolsyster, naprapater och nu tillslut med skolläkaren som skickade mig till en sjukgymnast.
Där har jag varit två gånger nu, förra gången berättade jag vad som har hänt, hur ont jag har och så gjorde vi lite övningar och kom fram till att jag är stelare och mindre smidig än  min mormor, eller aa ungefär ;) Fick ett litet träningsprogram som jag skulle göra 2/dagen tills jag hade nästa tid. Den tiden var idag.

Hon frågade hur det har gått med träningen och det har gått bra, var litelite mjukare än förra gången. Gjorde även lite fler övningar och kom fram till att vi ahr mycket att jobba med, emn först måste vi veta vad som är problemet. Därför ska jag nu göra en magnetröntgen för att se om jag har någon  mjukdelsskada. Fram tills dess ska jag träna med gummiband, stretcha och göra allt för att sträcka ut mina ryggmuskler, sätesmuskeln , benmuskler osv. JAg är ruggigt stark i magen men tydligen inte lika stark i ryggen, det gör att hållningen blir fel + att eftersom jag nästan alltid har ont spänner jag mig och går med axlarna vid öronen <-- det resulterar bara i ännu mer ont. Eftersom jag är väldigt kort och jag på tårna när jag var ltien har jag från början korta/hopdragna muskler och det är inte bra, musklerna ska vara långa och utsräckta, det minskar skaderisken när man idrottar. Är även ålig på att stretcha hehe, och om man tränar 10 gånger i veckan, ja, under våren och hösten trönar jag ca 10 pass i veckan, så är det viktigt att sträcka ut kroppen.

HUR SOM HELST: För att kunna träna och rida utan smärta så fick jag hem lite KINESO TAPE, det är en sorts sporttejp som många idrotatre inom många olika sporter använder; golf, friidrott, volleyboll, fotboll, asså ja, i allt.
Tejpen är elastisk och lyfter upp huden från musklen då blodgenomströmningen ökar. Beroenda avr du har ont finns det olika sorters sätt som du ska tejpa på.  Tejpen kan användas för att korrigera, aktivisera osv.
Har ju även slatter, överbelastning på knäna, så ska tejpa dom också.
Provade redan idag när jag avr ute och sprang och tejpar man rätt så funkar det, OTROLIGT!
REKOMENDERAR DETTA STARKT!

Detta är KINESO TAPE :


 <-- hjälper starkaste muskeln i nacken


 <-- Avlastar knäna
 
 <-- Tejpen finns i flera olika färger, jag valde hudfärgad och rosa :)

ANLEDNINGEN TILL ATT JAG SKREV DENNA LÅNGA TEXT ÄR FÖR ATT JAG VILL VISA ER, VISA ER ATT DET ÄR VIKTIGT ATT TA HAND OM SIG, ATT INTE HA ONT. OM NI ORKADE LÄSA HELA DEN HÄR TEXTEN HOPPAS JAG ATT NI LÄRT ER NÅGOT ELLER TÄNKER OM NÄSTA GÅNG NI BESTÄMMER ER FÖR ATT KÖRA PÅ ISTÄLLET FÖR ATT LÅTA KROPPEN VILA NÄR DEN SÄGER IFRÅN.
TA HAND OM ER ♥

Louise




Kommentarer
Postat av: Joooohannaaaaaaaa

fett cool tejp ju! :D Undrar om det skulle hjälpa mig med mitt knä o.O I vintras hoppade knäskålen ur led när jag åkte skidor, det var någon förändring på menisken (någor grejjs i knät) men det var ingenting dom skulle göra något åt. Och nu när jag springer/går och belastar mitt knä mycket får jag så SJUKT (!) ont i knät. Finns det någon hemsida eller något där man kan läsa mer om den där tejpen? :D

2011-07-11 @ 23:08:04
URL: http://travcheyerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0